Δρ. Ελευθέριος Π. Αλεξάκης Eθνολόγος-κοινωνικός ανθρωπολόγος τ. Διευθυντής Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών Περιοδικό «Aρμενικά» Ιούλιος - Σεπτέμβριος 2014. Τεύχος 82
«Οι νέοι χορεύουν γύρω ή πηδούν πάνω από τις πυρές. Ιδιαίτερα οι νεόνυμφες αλλά και οι άτεκνες συμμετέχουν σ’ αυτές τις τελετουργίες, ώστε να συλλάβουν και να τεκνοποιήσουν. Αν υπάρχουν νεογέννητα βρέφη κάτω του έτους τα περιφέρουν γύρω από την πυρά»
H σημασία της εστίας από άποψη πρακτική, τελετουργική και θρησκευτική έχει επισημανθεί στον Καύκασο από την προϊστορική περίοδο. Οι αρχαιολόγοι έχουν ανασκάψει εστίες σε οικίες που έχουν διάφορα σχήματα. Πολλές εστίες βρίσκονται στο κέντρο του δωματίου κοντά στο στύλο του σπιτιού. Συχνά είναι σταθερές στο έδαφος, ενώ άλλες φορές αυτές είναι πήλινες φορητές. Οι αρχαιολόγοι συνδέουν τις εστίες με την οικιακή λατρεία, και κάνουν υποθέσεις και για ενδεχόμενες ιρανικές επιδράσεις στη λατρεία του πυρός, όπως και του ηλίου. Μερικές εστίες βρίσκονται έξω από τις οικίες, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτές χρησίμευαν και για θυσίες. Στους Αρμενίους η εστία, η οποία ονομάζεται τονίρ, όπως και σε πολλούς άλλους γειτονικούς λαούς με μικροδιαφορές, μια πολύ αρχαία λέξη της ευρύτερης περιοχής καθώς τη συναντάμε σε κείμενα σφηνοειδούς γραφής, είναι το κύριο σύμβολο της οικογένειας. Συμβολίζει και τους προγόνους, οι οποίοι θεωρείται ότι συχνάζουν στο κέντρο του σπιτιού.
Το καλό φίδι
Θεωρείται ότι και το «φίδι προστάτης» του σπιτιού βρίσκεται συνήθως κοντά στην εστία. Πιστεύεται ότι το ιερό αυτό φίδι ή «φιδόσπιτο» (τανότζ) εξοντώνει τα ποντίκια που τρώνε το σιτάρι στις αποθήκες. Το φίδι αυτό που πρέπει να το σέβονται και να το τρέφουν με γάλα, λένε ακόμα ότι φέρνει στο σπίτι την ευτυχία και τον πλούτο, ενώ απεικονίζεται μερικές φορές στους στύλους και στις πόρτες. Άλλες φορές χαράσσουν την εικόνα ενός φιδιού πάνω στην πέτρα της πλησιέστερης πηγής. Ακόμα και έγκυες γυναίκες φορούν μερικές φορές φυλαχτά σε σχήμα φιδιού. Πιστεύουν ότι αν το σκοτώσουν, θα πέσει μεγάλο κακό στο σπίτι. Θεωρούν ότι το φίδι είναι η φυσική ενσάρκωση των πνευμάτων των προγόνων, οι οποίοι όμως παρουσιάζονται και με ανθρώπινη μορφή ως επισκέπτες. Η εστία στην Αρμενία είναι κατασκευασμένη με ένα ιδιαίτερο τρόπο. Μοιάζει πολύ με την εστία των Ελλήνων του Πόντου. Βρίσκεται στο κέντρο του δωματίου και είναι στρογγυλή ανοιγμένη μέσα στο έδαφος ή το πάτωμα σε βάθος 3-5 πόδια και επιστρωμένη εσωτερικά ως τα χείλη με πηλό σε σχήμα κυλίνδρου. Σε μικρή απόσταση από το τονίρ υπάρχει συνήθως μια άλλη μικρή στρογγυλή και ρηχή τρύπα, για να κάθεται οκλαδόν η γυναίκα που ψήνει το ψωμί. Η εστία χρησιμεύει κυρίως για το ψήσιμο του ψωμιού, που είναι πλατιές πίτες λαβάς αλλά και φαγητών π.χ. χοροβάτς - κρέας ψητό. Γι’ αυτό επιπλέον θεωρείται ιδιαίτερα ιερή. Το ψήσιμο δηλαδή είναι μια ιερή τελετουργία. Το ψωμί ψήνεται στα πήλινα τοιχώματα με επικόλλησή του την κατάλληλη στιγμή όσο αυτά είναι αρκετά ζεστά. Ένα από τα τουριστικά αξιοθέατα στην Αρμενία είναι να πάρει κανείς φωτογραφία μιας πραγματικής αγρότισσας από το χωριό να ψήνει λαβάς στο τονίρ. Για καύσιμη ύλη χρησιμοποιούν ξεραμένη σβουνιά αγελάδας, κληματόβεργες, ξύλα ή ξερά κλαδιά, κουκουνάρια κ.ά. Σήμερα μεγάλα τονίρ με υπερυψωμένα πήλινα χείλη χρησιμοποιούν και στους επαγγελματικούς φούρνους όπου ψήνουν ψωμί, ακόμα και σε μεγάλα σουπερμάρκετ. Εσωτερικά έχουν κυκλικά μεγάλο βάθος που μοιάζει με πηγάδι και χαμηλά καίει η φωτιά.
Σεβασμός προς τους προγόνους
Στην εστία γίνονται οι τελετές του γά μου και των βαφτίσεων. Η νύφη, όταν πρωτοέρχεται στο σπίτι του γαμπρού, περιφέρεται γύρω από την εστία τρεις φορές και προσκυνάει μαζί με το γαμπρό τα πήλινα χείλη της. Επιπλέον ρίχνει λιβάνι που φέρνει από το σπίτι του πατέρα της, δείχνοντας έτσι το σεβασμό προς την εστία και τους νεκρούς προγόνους του συζύγου της. Κατάλοιπο άλλωστε της λατρείας της εστίας και των προγόνων θεωρείται και ο καθαρμός της οικίας με κεριά και λιβάνισμα που γίνεται από όλους τους Αρμενίους το Σάββατο. Η δημιουργία του σπιτιού μιας νέας οικογένειας και η διαίρεση της μεγάλης οικογένειας συμβολιζόταν με τη φωτιά που έπαιρνε ο νέος οικογενειάρχης από την προγονική εστία και τη μετέφερε στην καινούργια κατοικία. Έτσι, θεωρείτο ότι συνεχιζόταν συμβολικά η παράδοση της οικογένειας. Μερικές φορές ένα μεγάλο σπίτι έχει δύο τονίρ, ένα μικρό για το μαγείρεμα και ένα μεγαλύτερο για το ψήσιμο του ψωμιού. Σε πιο εξελιγμένα σπίτια υπάρχει και τζάκι «οτζάχ». Η λέξη είναι τουρκική και σημαίνει την εντοιχισμένη εστία που χρησιμοποιείται κυρίως για ζεστασιά. Σε πολλά αρμενικά σπίτια μπορεί να υπάρχει συνδυασμός τονίρ και οτζάχ. Στη σύγχρονη Αρμενία τα τζάκια έχουν περιορισθεί ή έχουν εξαφανισθεί, γιατί σε όλα τα σπίτια ακόμα και τα αγροτικά χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Έτσι πολλά σχετικά έθιμα έχουν τροποποιηθεί ή χαθεί. Διατηρούνται όμως σε χρήση τα τονίρ και σε μερικές περιπτώσεις οργανωμένα σε σύστημα με αεραγωγούς σε ιδιαίτερο δωμάτιο ή χώρο, όπως είχα την ευκαιρία να παρατηρήσω στο χωριό Καρμπί του Ασταράκ. To σύγχρονο τονίρ βρίσκεται συνήθως στο «τονρατούν» φούρνο, ένα υπόστεγο που προορίζεται για το ψήσιμο του ψωμιού. Πολλές αγροτικές οικογένειες στη σύγχρονη Αρμενία χρησιμοποιούν «ατάρ», όπως λέγονται τα τούβλα από σβουνιά αγελάδας, για καύσιμο στο τονίρ. Τα βλέπει κανείς στοιβαγμένα δίπλα στο σπίτι. Ένα καινούργιο τονίρ ήταν υπόθεση υπερηφάνειας και χαράς, όπως ένας θάλαμος μικροκυμάτων είναι για τον ιδιοκτήτη μιας σύγχρονης κουζίνας. Αλλά ένας πιστός χωρικός ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσει το καινούριο τονίρ, πριν καλέσει ένα παπά να κάνει αγιασμό.
Οι δεισιδαιμονίες
Σύμφωνα με τις αρμενικές δεισιδαιμονίες, όπως ανέφερα, όλα τα κακά πνεύματα κατοικούν στο έδαφος, έτσι το τονίρ πρέπει να προστατευθεί από τον υποχθόνιο κόσμο. Κακός οιωνός ήταν αν έπεφτε μέσα στο τονίρ λίγο κουρκούτι για τηγάνισμα. Κάποιο κακό νέο θα έφθανε. Καλός οιωνός ήταν αν δύο κομμάτια ψωμί κολλούσαν μαζί κατά το ψήσιμο. Ήταν έθιμο να ξεκολλούν τα κολλημένα ψωμιά πάνω από το κεφάλι ενός μέλους της οικογένειας, που έτσι θα γινόταν πλούσιο. Επίσης ήταν κακό σημάδι, όταν τα παιδιά παίζοντας, έβαζαν το λαβάς πάνω από το κεφάλι. Το παραδοσιακό κεντρικό σημείο του σπιτιού το τονίρ δεν ήταν μόνο για να μαγειρεύουν και να ζεσταίνεται το σπίτι. Τα μέλη της οικογένειας μπορούσαν να τοποθετήσουν ένα χαμηλό τραπέζι, που ονομάζεται «κουρσί» στα αραβικά, πάνω από το βυθισμένο τονίρ. Θα έτρωγαν γύρω από το τονίρ ή θα χαλάρωναν στη ζεστασιά του. Τους κρύους χειμώνες. όλη η οικογένεια κοιμόταν κοντά στο τονίρ, με τα πόδια τυλιγμένα κάτω από μια κουβέρτα πάνω από το «κουρσί». Οι Αρμένιοι ακόμα και πριν δεχθούν την περσική επίδραση του Ζωροαστρισμού λάτρευαν και σέβονταν τη φωτιά. Χρησιμοποιούν για τη φωτιά, την οποία θεωρούν θηλυκή, λ.χ. λένε «η αδελφή φωτιά» και «ο αδελφός νερό», δύο λέξεις, τη λέξη χουρ που είναι αντίστοιχη της ελληνικής πυρ, και τη λέξη γκρακ την οποία ορισμένοι μελετητές συνδέουν με την αρμενική λέξη τζραγκ κερί. Η φωτιά συνδέεται με ορισμένες προχριστιανικές θεότητες, όπως ο θεός Βαχάκν που ετυμολογικά σημαίνει «αυτός που φέρνει τη φωτιά» (στο όνομα υπάρχει η ινδοϊρανική λέξη agni (φωτιά) και ο θεός Μίθρας, Μίχρ στα αρμενικά. Για τον Βαχάκν υπάρχει τραγούδι που αναφέρεται στη γέννησή του, που τραγουδούσαν και μετά τον εκχριστιανισμό των Αρμενίων οι βάρδοι ασουγνέρ στην Αρμενία με συνοδεία λύρας (κναρ). Σε επισκοπικό ανάκτορο του 7ου μ.Χ. αιώνα που βρέθηκε στο χωριό Αβάν κοντά στην πρωτεύουσα Ερεβάν και ήταν συνεχόμενο με το ναό υπήρχε εστία ή τζάκι πέτρινο με εγχάρακτο ή ολόγλυφο λιοντάρι που συμβολίζει τη φωτιά και τον ήλιο επομένως τον Μίθρα (Μιχρ), ενώ στην Αγία Έδρα του Ετσμιατζίν κάτω από την Αγία Τράπεζα υπήρχε βωμός του πυρός (ατρουσάν), καθώς και στη βασιλική του Κασάχ . Η φωτιά είναι ιερή και δεν πρέπει να μολυνθεί. Δεν πρέπει κανείς να φτύνει σ’ αυτή ή να ρίχνει μέσα ακάθαρτα πράγματα ή αντικείμενα, όπως μαλλιά και νύχια. Μπορεί επίσης να μολυνθεί με την αναπνοή. Ιδιαίτερα με το θάνατο που συμβαίνει μέσα στο σπίτι θεωρείται ότι αυτή μολύνεται και πρέπει να σβηστεί και να αναφτεί καινούργια καθαρή συνήθως με ένα πυριτόλιθο. Ορκίζονται στη φωτιά της εστίας, όπως και στον ήλιο. Η φωτιά θεωρείται και σήμερα ως το πιο αποτελεσματικό μέσο για να διώχνουν τα κακά πνεύματα. Ασφαλώς υπήρχε την προχριστιανική περίοδο μια μορφή πυρολατρίας στους Αρμενίους, ώστε ορισμένοι συγγραφείς τους αποκαλούσαν «σταχτολάτρες», όπως αποκαλούσαν και τους Πέρσες. Όμως η πυρολατρία των Αρμενίων ήταν περισσότερο συμβολική παρά υλική.
Τα παιδιά του ηλίου
Οι Αρμένιοι λάτρευαν μόνο τον ήλιο (αρέβ) ως υλική υπόσταση του ουρανίου πυρός. Υπήρχε μάλιστα μια αίρεση ηλιολατρών, που είχε διατηρηθεί μέχρι τελευταία και αποκαλούνταν «τα παιδιά του ηλίου (αρεβορντίκ). Η λέξη «ήλιος» (αρέβ) σημαίνει μεταφορικά και «ζωή». Σε όλους τους Ινδοευρωπαίους το «πυρ», άσχετα από την προέλευσή του (ουράνιο, χθόνιο, υποχθόνιο), θεωρείται ότι παίρνει διάφορες μορφές αλλά έχει μια και ενιαία υπόσταση: ήλιος, αστραπή, φωτιά της γης κλπ. Εδώ θα ήθελα να επισημάνω κάτι το οποίο συχνά παραβλέπεται από όσους ασχολούνται με τη μελέτη του αρμενικού πολιτισμού, ότι η Αρμενία ήταν μια κατεξοχήν ηφαιστειογενής περιοχή και επομένως η πυρολατρία του υποχθόνιου πυρός είναι κάτι που πρέπει να θεωρηθεί αυτονόητο. Ακόμα και το ότι το τονίρ ανοίγεται σε ορισμένο βάθος μέσα στο σπίτι πρέπει να είναι σχετικό. Υπάρχει παράδοση ότι το φως που μερικές φορές φαίνεται στην υψηλή κορυφή του ηφαιστειογενούς όρους Αρακάτζ της Αρμενίας είναι το καντήλι του Αγίου Γρηγορίου του Φωτιστή (Σουρπ Κρικόρ Λουσαβορίτς). Στους Αρμενίους, εκτός από την οικιακή εστία (τονίρ), υπάρχει συχνά και κοινοτική εστία του χωριού, η οποία ανήκε στον αρχηγό ή τον πρώτο οικιστή του χωριού. Αν δεν υπήρχε ναός στο χωριό, εκεί γίνονταν και οι τελετουργίες του γάμου και της βάφτισης. Ακόμα και στα μοναστήρια και ειδικότερα στην αίθουσα εστίασης υπάρχει μερικές φορές ένα τεράστιο τονίρ, ως σύμβολο της ενότητας των μοναχών του κοινοβίου. Σήμερα κοινά στοιχεία έχει και η τεράστια εστία παρόμοια με ατρουσάν όπου καίει το «ακοίμητο πυρ» στο μνημείο της Γενοκτονίας του Ερεβάν.
Ντιαρνενταράτζ
Η εστία συνδέεται και με τις ετήσιες τελετουργικές πυρές που ανάβουν οι Αρμένιοι ορισμένες στιγμές του χρόνου και ιδιαίτερα τη 13η Φεβρουαρίου που συμπίπτει με το σαράντισμα της Παναγίας μετά τη γέννηση του Χριστού (6η Ιανουαρίου με το παλιό ημερολόγιο). Πρόκειται για τη γιορτή Ντιαρεντάς (συντομευμένη μορφή του Ντιαρνενταράτζ που μεταφράζεται «Υπαπαντή του Κυρίου»). Οι πυρές ανάβονται στις αυλές των ναών από τους ιερείς, τους επισκόπους ή τα νεόνυμφα ζευγάρια, που παντρεύτηκαν μέσα στον περασμένο χρόνο, με φωτιά που παίρνουν με λαμπάδες από τη φωτιά του καντηλιού που διατηρείται στην Αγία Τράπεζα του ναού. Αυτό γίνεται, αφού προηγηθεί μια σύντομη θρησκευτική τελετή. Το έθιμο της πυράς με αυτό τον τρόπο στη γιορτή Ντιαρεντάς διατηρείται ακόμα στην Αρμενία. Παρόμοιες πυρές ανάβουν και στους δρόμους και σταυροδρόμια στις αυλές ή στις ταράτσες δώματα, πριν μετατραπούν σε σύγχρονες ριχτές στέγες των σπιτιών, όπου είχε γίνει γάμος μέσα στο χρόνο. Οι νέοι χορεύουν γύρω ή πηδούν πάνω από τις πυρές. Ιδιαίτερα οι νεόνυμφες αλλά και οι άτεκνες συμμετέχουν σ’ αυτές τις τελετουργίες, ώστε να συλλάβουν και να τεκνοποιήσουν. Αν υπάρχουν νεογέννητα βρέφη κάτω του έτους τα περιφέρουν γύρω από την πυρά, τραγουδώντας και χορεύοντας, όχι σπάνια και με μουσική.
Η «νέα» Φωτιά
Από τις πυρές ανάβουν λαμπάδες και φέρνουν τη φωτιά στα σπίτια τους, όπου ανάβουν ή ανανεώνουν με αυτές τη φωτιά της εστίας του σπιτιού. Άλλωστε και εδώ το Πάσχα οι πιστοί φέρνουν το ιερό φως της Ανάστασης από την εκκλησία στο σπίτι και ανάβουν ή ανανεώνουν τη φωτιά της εστίας. Οι ετήσιες τελετουργικές πυρές έχουν ιερό αλλά και γονιμικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό οι πιστοί παίρνουν τη στάχτη και τη ρίχνουν στα χωράφια, ώστε να εξασφαλίσουν πλούσια συγκομιδή. Δίνουν επίσης στα ζώα να πιούν νερό με στάχτη από την πυρά, για να είναι γερά και παραγωγικά. Η στάχτη από την πυρά έχει και ιαματικές ιδιότητες. Γίνεται με αυτή αναμειγμένη με νερό λάσπη που χρησιμοποιείται για φάρμακο σε ζώα και ανθρώπους. Οι πυρές του Φεβρουαρίου πάλι, συνδεόμενες βέβαια με τη θρησκευτική πίστη για τον καθαρμό σαράντισμα της Παναγίας, συμπίπτουν με το μήνα Μεχακάν του αρμενικού ημερολογίου που είναι αφιερωμένος, όπως δείχνει και η ονομασία του, στον παγανιστικό θεό Μίχρ (Μίθρα). Από τις πυρές που άναβαν την ημέρα της γιορτής του Μίθρα άναβαν ένα καντήλι που διατηρούσαν όλο το χρόνο αναμμένο στο ναό του. Όλη η πίστη γύρω από τη φωτιά οικιακή, κοινοτική, θρησκευτική αποτελεί ένα σύστημα, όπου παγανιστικές και χριστιανικές θρησκευτικές αντιλήψεις ή πρακτικές και τελετουργίες δομούνται και βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία.
|