Νταβίντ Χαλατζιάν Εκτύπωση E-mail

HALAJIAN

«Στον μουσικό κόσμο, η αρμενική διασπορά με την πατρίδα Αρμενία
είναι έννοιες αλληλένδετες»

Στην αίθουσα του Αρχαιολογικού Μουσείου, στην παγκόσμια πρώτη εκτέλεση της σύνθεσης «Αραράτ», ένας από τους έξι συνθέτες της, ο διακεκριμένος συνθέτης Νταβίντ Χαλατζιάν, είναι παρών. Μαέστρος, συνθέτης και δάσκαλος θεωρίας, γεννημένος στο Γερεβάν, είναι μόνιμος κάτοικος Ελβετίας τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στη σύνθεση και στη μουσικολογία, με ειδίκευση στη μουσική μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Με πολλές συμμετοχές σε φεστιβάλ και μουσικά δρώμενα, οι συνθέσεις του είναι γνωστές και συμπεριλαμβάνονται σε συναυλίες ανά τον κόσμο.



Στην Βερζίν Καραμπετιάν

Η αρμενική παραδοσιακή και εκκλησιαστική μουσική πόσο σας έχει επηρεάσει;        

Η μουσική της Αρμενίας βασίζεται σε δύο πυλώνες: στα παραδοσιακά τραγούδια με τους χορούς και στην εκκλησιαστική μουσική με τις ψαλμωδίες και τους ύμνους.

Αυτοί είναι και οι ακρογωνιαίοι λίθοι της δημιουργικής μου σκέψης και της μουσικής μου παιδείας. Πάνω σε αυτούς έχω χτίσει τη δική μου μουσική.

Η μελωδικότητα και το μέτρο των δύο κλάδων της αρμενικής μουσικής είναι αυτά που καθόρισαν την ιδιαιτερότητα στο μουσικό μου ύφος, με αποτέλεσμα η αρμονία και η μελωδία των συνθέσεών μου να με κάνουν αναγνωρίσιμο στο μουσικόφιλο κοινό.

Επίσης, σημαντικό ρόλο στη μουσική μου έχει διαδραματίσει ο έμμετρος λόγος και η προσωδία των λυρικών ποιημάτων μας, δηλαδή η μελωδικότητα της υπέροχης αρμενικής μας γλώσσας, είτε πρόκειται για την αρχαία αρμενική είτε για τη δυτική ή την ανατολική διάλεκτο. Τον πλούτο της αρμενικής γλώσσας τον έχω συμπεριλάβει στις δημιουργίες μου για τη χορωδία «Άκουσμα», με αποσπάσματα κειμένων των Μεσρόπ Μαστότς και Κρικόρ Ναρεγκατσί στην αρχαία αρμενική γλώσσα, των Ρουπέν Σεβάγκ και Μπεντρός Τουριάν στη δυτική γλώσσα, και των Βαχάκν Νταβιντιάν και Βαχάν Ντεριάν στην ανατολική γλώσσα.

Έχετε συνεργαστεί και συνεργάζεστε ακόμη, με πολλούς ξένους συνθέτες. Πώς είναι η συνεργασία μαζί τους;

Ως συνθέτης και μαέστρος, συνεργάζομαι κατά βάση με ξένους συνθέτες από πολλές χώρες. Από την Ιαπωνία μέχρι και την Αμερική, οι συνθέσεις μου συγκαταλέγονται στις συναυλίες και στα ρεσιτάλ. Τα τελευταία χρόνια ξεκίνησα μια ενδιαφέρουσα συνεργασία με ξένους συνθέτες, όπως αυτή με το ελληνικό σχήμα κλασικής μουσικής «Galan Trio». Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, έξι συνθέτες από διαφορετικές χώρες συνυπογράψαμε, αποκλειστικά για το σχήμα αυτό, δύο cd με τις συνθέσεις μας. Το πρώτο κυκλοφόρησε το 2018 με τίτλο «Switch», και το δεύτερο το 2021 με τίτλο «The six sights of Ararat».

Σύντομα θα γίνει και η πρώτη παρουσίαση του δεύτερου δίσκου.

Είστε ο μαέστρος της χορωδίας «Άκουσμα». Ποιες είναι οι δραστηριότητές σας;

Διδάσκω μουσική στο Εθνικό Ωδείο της Ζυρίχης και συνάμα διευθύνω την τετράφωνη, μεικτή χορωδία «Άκουσμα», όπου παρουσιάζουμε διαφορετικά είδη μουσικής. Συνήθως φτιάχνω το πρόγραμμα γύρω από μια ιδέα ή ένα θέμα. Έχουμε δώσει συναυλίες με αγγλικά και ελβετικά τραγούδια και μελωδίες, τραγούδια από τις χώρες της Βαλτικής, και φυσικά αρμενικά τραγούδια, προβάλλοντας την παλαιά και τη νέα εθνική μουσική ταυτότητα κάθε χώρας. Φέτος γιορτάζουμε τα πενήντα χρόνια ίδρυσης της χορωδίας μας, και με την πρόταση του πολιτιστικού τομέα του (ελβετικού) καντονιού, μου ανατέθηκε η σύνθεση ενός 60λεπτου κονσέρτου για βιολιά με τον τίτλο «Πλανεμένα δάχτυλα».

Στην Αρμενία είστε πολύ γνωστός, και πάντα κάποια σύνθεσή σας συμπεριλαμβάνεται σε κάποιο ρεσιτάλ ή συναυλία. Πόσο στενή είναι η σχέση και η συνεργασία σας με τους Αρμένιους συνθέτες της Διασποράς;

Τα τελευταία τριάντα χρόνια, στην αρμενική διασπορά συγκαταλέγονται πολλοί εκπατρισμένοι και εξαίρετοι μουσικοί. Δεν υπάρχει χώρα που να μην έχει αναδείξει —στα μουσικά της δρώμενα— Αρμένιους καλλιτέχνες. Γι’ αυτό πιστεύω ότι στον μουσικό κόσμο, η αρμενική διασπορά με την πατρίδα Αρμενία είναι έννοιες αλληλένδετες.

Εκτός από την άμεση σχέση μου με την Αρμενία, συνεργάζομαι και με Αρμένιους μουσικούς και συνθέτες της Ελβετίας, της Γερμανίας και της Αγγλίας. Έχω συνεργαστεί και έχω συνθέσει για το μουσικό φεστιβάλ «Τιλιτζάν», που εδρεύει στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ.

Φεστιβάλ και μουσικά δρώμενα στην Αρμενία· πόσο συχνά γίνονται και πόσο ενεργή είναι η συμμετοχή των Αρμενίων καλλιτεχνών της Διασποράς;                       

Η βιομηχανία της μουσικής είναι ο πιο ενεργός κλάδος αυτή τη στιγμή στην Αρμενία. Διεθνή και εθνικά φεστιβάλ, μουσικοί διαγωνισμοί και πολλά δρώμενα ελκύουν Αρμένιους και ξένους μουσικούς από όλο τον κόσμο, όπως για παράδειγμα το διεθνές μουσικό φεστιβάλ του Γερεβάν, που ιδρύθηκε το 2007, ο διεθνής μουσικός διαγωνισμός «Αράμ Χατσαντουριάν», το φεστιβάλ κινηματογράφου στο Γερεβάν και η μεγάλη διεθνής καλλιτεχνική εκδήλωση «Αρμενία».

Σημαντική συμβολή στα μουσικά δρώμενα της Αρμενίας θεωρώ και τον διαγωνισμό συνθέσεων των «Νεαρών Τραγουδιστών», όπου έχω την τιμή να ανήκω στην επιτροπή.

Το 2021 διοργανώσαμε διαγωνισμό νέων συνθέσεων με θέμα τις μελωδίες του Κομιτάς, και οι νικητήριες συνθέσεις παρουσιάστηκαν σε ρεσιτάλ και σε συναυλίες χορωδίας σε ολόκληρη τη χώρα.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με το ελληνικό σχήμα κλασικής μουσικής «Galan Trio»;          

Όλα ξεκίνησαν όταν η ομάδα του «Galan Trio», σε ένα νέο τους εγχείρημα, έψαχνε παγκοσμίως έξι συνθέτες για να γράψουν συνθέσεις αποκλειστικά για εκείνους. Η αναζήτησή τους περιελάμβανε γνωστούς συνθέτες της εποχής μας, κοντά στο δικό τους ύφος, που να συνάδουν με την ιδέα τους.

Όταν άκουσα την ποιοτική δουλειά τους και παρακολούθησα συναυλίες τους, δέχθηκα να συνεργαστώ μαζί τους σε αυτή την πρωτότυπη ιδέα, και οι συνθέσεις μου συμπεριλήφθηκαν στον δίσκο τους «Switch».

Μετά το πέρας της ομαδικής δουλειάς μας, διοργάνωσα μια μικρή περιοδεία στην Αρμενία και τη συμμετοχή στο Φεστιβάλ «Κομιτάς», όπου λάβαμε εξαιρετικές κριτικές.

Η σύνθεση «Αραράτ» πώς γεννήθηκε;

Κατά τη διάρκεια της παραμονής μας στην Αρμενία, η ομάδα των έξι συνθετών και το Τρίο επισκεφθήκαμε το Χορ Βιράμπ. Η θέα του ιερού βουνού μάς συνεπήρε όλους, γι’ αυτό και πρότεινα τη δημιουργία μιας από κοινού σύνθεσης με θέμα, αυτή τη φορά, το βιβλικό Αραράτ.

Στο «The six sights of Ararat» έγραψα το πρώτο μέρος και οι υπόλοιποι πέντε συνθέτες πρόσθεσαν τη δική τους εκδοχή με τη μέθοδο της παραλλαγής. Έτσι, καταλήξαμε να έχουμε έξι γράμματα για τους έξι συνθέτες:

Α: Η Γέννηση, η πρώτη ενέργεια – Vasco Μ. Ν. Pereira
AR: Ο Θεός του Ήλιου – Thomas Bramel
ARA: Ο κύκλος – Vincent Kennedy
ARAR: Η δημιουργία – David Haladjian   
ARARA: Η συμμετρία, το παράγωγο της δημιουργίας – Igor Vorobyov
ARARAT: Το βουνό, το ιδανικό – Arthur Aharonian

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Το 2022 είναι μια επετειακή χρονιά για εμένα. Θα έχω τη χαρά να παραστώ σε πολλές χώρες, και κυρίως στην πατρίδα μου την Αρμενία, διότι έχουν προγραμματιστεί συναυλίες και ρεσιτάλ όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι συνθέσεις μου. Την πρεμιέρα των νέων μου έργων θα παρουσιάσει η Κρατική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αρμενίας, με τη συνοδεία της κρατικής χορωδίας Καμεράτα.

Εξίσου σημαντική για εμένα θα είναι και η πρώτη εκτέλεση της 60λεπτης δημιουργίας μου «Πλανεμένα δάχτυλα», ένα κονσέρτο για βιολιά που θα πραγματοποιηθεί στη Ζυρίχη την 1η Οκτωβρίου.

Share
 

Για να εξασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου, μερικές φορές τοποθετούμε μικρά αρχεία δεδομένων στον υπολογιστή σας, τα λεγόμενα «cookies». Οι περισσότεροι μεγάλοι ιστότοποι κάνουν το ίδιο. Περισσότερα...

"Δέχομαι"

Kantsaran Banner

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

typografia


διαφήμιση στο αρμενικά

armenian community

Online Επισκέπτες

Έχουμε 25 επισκέπτες συνδεδεμένους