«Μετζ Γιεγέρν» Η Μεγάλη Συμφορά |
Ραζμίκ Αγαμπατιάν Απρίλιος-Ιούνιος 2012 Τεύχος 73
Ο ιταλός καλλιτέχνης Πάολο Κόσι αποτίει φόρο τιμής στα θύματα της γενοκτονίας των Αρμενίων με το αριστουργηματικό του κόμικ
*Το κόμικ (συνέκδοση του περιοδικού Αρμενικά με τις εκδόσεις Τσουκάτου) μπορείτε να το προμηθευτείτε από το περιοδικό Αρμενικά.
Αναμφισβήτητα έχουν ειπωθεί και έχουν γραφτεί πολλά για τη γενοκτονία των Αρμενίων, τα κόμικ όμως που πραγματεύονται το συγκεκριμένο ζήτημα είναι ελάχιστα. Στη μεγάλη βιβλιοθήκη της αρμενικής θεματολογίας έρχεται να προστεθεί με επιτυχία ο ιταλός ταλαντούχος κομίστας, Πάολο Κόσι, το πόνημά του «Μετζ Γιεγέρν - Η Μεγάλη Συμφορά» (πρωτότυπος τίτλος: Metz Yeghern, Il grande male). Το ενδιαφέρον στην περίπτωση αυτή είναι ότι ένας άνθρωπος που ουδεμία σχέση έχει με οτιδήποτε αρμενικό, επιλέγει να ασχοληθεί με την πρώτη γενοκτονία του 20ού αιώνα. Και ενώ πρόκειται για ένα θέμα πάρα πολύ βαρύ και συνάμα σκληρό, που χρήζει ιδιαίτερου χειρισμού, ο νεαρός Κόσι τα καταφέρνει σε όλα τα επίπεδα. Πού έγκειται όμως αυτή η επιτυχία; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η 9η τέχνη απαρτίζεται από τρία χαρακτηριστικά: τον γραπτό λόγο με τα κείμενα μέσα στα «μπαλονάκια», το σχέδιο και το χρώμα. Στη βιομηχανία των κόμικ άλλωστε -και κατά κύριο λόγο στην αμερικανική σχολή-,είναι σύνηθες διαφορετικοί καλλιτέχνες να ειδικεύονται σε διαφορετικό τομέα. Ο Κόσι σε αυτή την περίπτωση είναι ένας καλλιτέχνης 3 σε 1. Τα κάνει όλα μόνος του: σχέδιο, χρώμα, σενάριο, και τα κάνει καλά.
Η τέχνη του Πάολο Κόσι Το σενάριο είναι απλό -χωρίς να γίνεται σε κανένα σημείο απλοϊκό- και ταυτόχρονα απολύτως λειτουργικό. Τρεις παράλληλες ιστορίες αφηγούνται τα ιστορικά γεγονότα εκείνης της εποχής, συρράβοντας μυθοπλασία και πραγματικότητα. Η μια ιστορία αφηγείται τη φιλία που χτίζεται μεταξύ ενός αγαθού Αρμένιου και ενός ανιδιοτελούς Τούρκου, πίσω από τη γραμμή της αρμενικής αντίστασης στο Μουσά Νταγ. Παράλληλα, βλέπουμε πώς μια νεαρή Αρμενοπούλα γλιτώνει από καθαρή τύχη κατά την πορεία θανάτου προς την έρημο, ενώ στην τρίτη ιστορία «παρακολουθούμε» σκηνές από τη ζωή του Γερμανού στρατιώτη Άρμιν Τ. Βέγκνερ χάρη στον οποίο υπάρχουν και φωτογραφικά ντοκουμέντα των σφαγών «που δεν έγιναν ποτέ». Οι ιστορίες αυτές όμως για όσους έχουν έστω και μικρή γνώση του τι συνέβη το 1915, ίσως να μην έχουν να τους πουν κάτι καινούργιο. Άρα θα έλεγε κανείς ότι δεν υπάρχει λόγος να διαβάσουν το κόμικ του Πάολο Κόσι και πόσο μάλλον να το προμηθευτούν κιόλας. Ε λοιπόν… θα έκαναν μεγάλο λάθος, διότι ο Κόσι δεν περιορίζεται μόνο στην απλή εξιστόρηση των σφαγών, αλλά δίνει όλη του την τέχνη ως ένας γνήσιος συνεχιστής των Τιτζιάνο Σλάβι, Ντίνο Μπατάλια και φυσικά του Ούγκο Πρατ. Άλλωστε αναγνωρίζει κι ο ίδιος τις επιρροές του και αποτίει φόρο τιμής στον Πρατ, σχεδιάζοντας το ναυτικό λαθρέμπορο της ιστορίας του ως μια αστεία και χαριτωμένη εκδοχή του Κόρτο Μαλτέζε. Ξεπερνάει δε τα όρια της 9η τέχνης και αντλεί έμπνευση από πίνακες του Γκόγια και του Πικάσο, αλλά και γενικότερα από το κίνημα των οριενταλιστών ζωγράφων της Δύσης -με την ιδιαίτερη ματιά που είχαν για τον πολιτισμό της Ανατολής.
Άνθρωποι και οι υπάνθρωποι «Η Μεγάλη Συμφορά» είναι ένα βαθιά ουμανιστικό κόμικ, που δεν περιορίζεται αποκλειστικά στη γενοκτονία των Αρμενίων. Βάζει στο μικροσκόπιο τον άνθρωπο που από τη μία είναι ικανός να αγαπήσει, να ονειρευτεί, να συναισθανθεί και να δείξει αλτρουισμό και αλληλεγγύη, και από την άλλη να καταστρέψει, να δολοφονήσει, να βασανίσει και να εκμεταλλευτεί το συνάνθρωπό του πλήρως ευνουχισμένος από τα συναισθήματά του. Επιπρόσθετα, πρόκειται για ένα σύγχρονο κόμικ που βαδίζει στον μονοπάτι που χάραξαν ο Αρτ Σπίγκελμαν και ο Τζόε Σάκκο. Ο πρώτος με το χιλιοβραβευμένο του κόμικ «MAUS» που αναφέρεται στο εβραϊκό ολοκαύτωμα και ο δεύτερος με το αριστουργηματικό του εικονογράφημα «Παλαιστίνη». «Η Μεγάλη Συμφορά» είναι ένας συνδυασμός των δύο προαναφερθέντων κόμικ. Διότι όπως και το «MAUS», αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα, παντρεύοντάς τα με στοιχεία μυθοπλασίας. Κατ’ αντιστοιχία η «Παλαιστίνη» έχει σκοπό να φέρει στην επιφάνεια ένα ζήτημα που δεν το γνωρίζουν δυστυχώς όλοι και το οποίο ένας καλοστημένος μηχανισμός προπαγάνδας προσπαθεί συστηματικά να το κουκουλώσει - με τη συνδρομή του υποκριτικού «στραβισμού» της διεθνούς πολιτικής ελίτ. Ο Πάολο Κόσι αξιοποιώντας το ταλέντο του και την τέχνη του, καταφέρνει να υπερκεράσει το τείχος της λήθης που προσπαθούν να υψώσουν σχεδόν έναν αιώνα τώρα οι τουρκικές κυβερνήσεις, και με τα μελάνια του αποτυπώνει για άλλη μια φορά τα ντοκουμέντα της θηριωδίας των θυτών της γενοκτονίας των Aρμενίων - είναι άλλωστε χαρακτηριστικές οι ζωγραφισμένες εκδοχές των φωτογραφιών που συμπεριλαμβάνει στις σελίδες της η «Μεγάλη Συμφορά». Παράλληλα προσπαθώντας να δείξει τη συναισθηματική «γύμνια» των δολοφόνων, τους σκιτσάρει σε στυλ καρικατούρας, επιθυμώντας, όπως λέει και ο ίδιος, «ο αναγνώστης να δει την “αναπηρία” αυτών των ψυχών». Το κόμικ του κλείνει με μια σκηνή που εκτυλίσσεται στο μνημείο της γενοκτονίας των Αρμενίων στο Eρεβάν που για τον Κόσι συμβολίζει την αναγέννηση και την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον… για μια ειρήνη.
Πάολο Κόσι Ο Πάολο Κόσι γεννήθηκε στο Πορντενόνε το 1980. Μαθήτευσε την τέχνη των κόμικ δίπλα στους δασκάλους Davide Toffolo, Giorgio Cavazzano και Romeo Toffanetti. Το 2002 κέρδισε το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού Jacovitti και χάρη σε αυτό έγινε δεκτός με υποτροφία στη σχολή κόμικ του Μιλάνο. Την ίδια χρονιά δημοσίευσε και το πρώτο του κόμικ με τίτλο «Κορόνα, ο άνθρωπος του δάσους» (Corona - L’Uomo del Bosco di Erto). Το πιο επιτυχημένο του κόμικ ως τώρα είναι «Η Μεγάλη Συμφορά» που έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 5 γλώσσες μεταξύ αυτών και η ελληνική. Επίσης, έχει φιλοτεχνήσει ένα ακόμη κόμικ με αρμενική θεματολογία με τίτλο «Αραράτ - Το βουνό του μυστηρίου». Είναι μόνιμος συνεργάτης του περιοδικού ALP όπου δημοσιεύει κόμικ στριπάκια σε σενάρια του Andrea Gobetti. Ζει και εργάζεται στην καταπράσινη περιοχή της Βαλτσελίνα, στο Φρίουλι.
|