Το κέντρο τέχνης Καφεστζιάν |
![]() |
![]() |
Σέτα Μαβιάν Περιοδικό “Nouvelles Armenie” Απόδοση: Νουνιά ΓεραμιάνΠεριοδικό «Aρμενικά» Απρίλιος - Ιούνιος 2014. Τεύχος 81
Ο μαικήνας και μέγας ευεργέτης Ζεράρ Λεβόν Καφεστζιάν προσέφερε στην Αρμενία ένα από τα ωραιότερα δώρα που απέκτησε ποτέ. Χάρη σε αυτόν, το Ερεβάν προικίσθηκε με ένα Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης το οποίο απαρτίζεται από πολλούς χώρους τέχνης και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αυτά των μεγάλων πρωτευουσών του κόσμου και για το οποίο οι Αρμένιοι νιώθουν απέραντη υπερηφάνεια. Ένας μουσειακός πολυχώρος όπου τα τέσσερα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται όλες οι τελετές και οι εορτασμοί της πόλεως. Στις 7 και 8 Νοεμβρίου 2009, τα εγκαίνια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Καφεστζιάν (στο εξής Κ.Σ.Τ.) αποτέλεσε ένα αξιομνημόνευτο γεγονός για τους προσκεκλημένους οι οποίοι έκπληκτοι συνειδητοποίησαν ότι ο Ζεράρ Λεβόν Καφεστζιάν προίκισε το Ερεβάν με ένα Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης το οποίο δεν είχε τίποτε να ζηλέψει από τα καλύτερα κέντρα σύγχρονης τέχνης του κόσμου, πράγμα το οποίο δικαιολογημένα έδωσε το δικαίωμα στον πρώην διευθυντή Μισέλ Ντε Μαρσέ να πει ότι «ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην πολιτιστική ιστορία της Αρμενίας». Αλλά η έκπληξη δεν σταμάτησε σ’ εκείνη την στιγμή, όπου κάθε Αρμένιος αισθάνθηκε απέραντη υπερηφάνεια. Συνεχίζεται... διότι επί μια τετραετία το Κ.Σ.Τ. δεν σταμάτησε να εκπλήσσει, αποδεικνύοντας ότι η φιλοδοξία του δεν είναι μόνο να εκθέτει αλλά να καινοτομεί συνεχώς και αδιαλείπτως παρακολουθώντας τα όσα γίνονται στο χώρο της τέχνης στον υπόλοιπο κόσμο έχοντας τη φιλοδοξία να τα ξεπερνά, να τα υπερβαίνει. Η συλλογή των γυάλινων γλυπτών Με περισσότερα από 1200 κομμάτια, η συλλογή Καφεστζιάν των σύγχρονων γλυπτών κατασκευασμένων από γυαλί, είναι μία από τις πλέον σημαντικές του κόσμου. Και η σημαντικότερη είναι η συλλογή των έργων του ζεύγους των Τσέχων Στανισλάβ Λιμπένσκι (1921-2002) και Γιαροσλάβα Μπριτστόβα (γεννημένη το 1924). Βεβαίως, το Κ.Σ.Τ. δεν εκθέτει ολόκληρη τη συλλογή Λιμπένσκι - Μπριτστόβα του Καφεστζιάν που στο σύνολο της είναι ικανή να καταλαμβάνει μόνιμα μια αίθουσα, με τέτοιο τρόπο που τα εν λόγω γυάλινα αντικείμενα τέχνης να… συνομιλούν με αυτά των χατσκάρ στην αίθουσα Σασουντσί Ταβίτ. Διακοσμούν μια ολόκληρη πλευρά της αίθουσας του ισογείου η οποία προηγείται του εκθετηρίου του μουσείου (πρώτη αίθουσα). Το τρίπτυχο του Χαντζιάν To Κ.Σ.Τ. δεν θα μπορούσε να είναι αυτό που είναι χωρίς το τρίπτυχο έργο του Κρικόρ Χαντζιάν (1926-2000), αφιερωμένο στην ιστορία της Αρμενίας. Γνωστός για την εικονογράφηση των ποιημάτων του Οβαννές Τουμανιάν και του Μπαρούϊρ Σεβάκ και του μυθιστορήματος του Ασαντούρ Αποβιάν, ο Χαντζιάν υπογράφει με αυτό το τρίπτυχο -στο οποίο αφιέρωσε τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του- το καλύτερο έργο του. Ο πρώτος πίνακας είναι αφιερωμένος στη δημιουργία της αρμενικής αλφαβήτου το 405 μ.Χ.. Ο δεύτερος πίνακας είναι αφιερωμένος στη μάχη του Αβαράϊρ κατά το έτος 450 μ.Χ.. Και ο τρίτος πίνακας, τιτλοφορείται «η Αναγέννηση της Αρμενίας» και αναφέρεται στις δύο περιόδους της ανεξαρτησίας της, του 1918 και αυτής του 1991. Σύγχρονη Ζωγραφική Η συλλογή σύγχρονων έργων ζωγραφικής και σχεδίων του Καφεστζιάν είναι τόσο βασισμένη στην «υπερσύγχρονη» τέχνη ώστε οι Μπράκ, Σαγκάλ και ο Γκόρκι να θεωρούνται πλέον κλασικοί του είδους. Βασίζεται κυρίως στην pop art (Ρόι Λίχτενσταϊν, Τζέιμ Ρόσενγκουϊστ, Άντι Γουόρχολ, Τομ Γουέσελμαν) και στην op art με τον (Βικτώρ Βαζαρελί). Συμπεριλαμβάνει έργα καλλιτεχνών οι οποίοι δείχνουν την ακόρεστη όρεξη του Καφεστζιάν για ότι πιο μοντέρνο υπάρχει στον κόσμο, όπως π.χ. έργα της Τζένιφερ Μπάρτλετ. Γεννημένη στην Καλιφόρνια το 1941, είναι μια καλλιτέχνης της δεκαετίας του ’70 η οποία έχει αυτή την εποχή τη μεγαλύτερη επιτυχία. Τιμήθηκε με μια αναδρομική έκθεση των έργων της η οποία παρουσιάστηκε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πενσυλβάνιας από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο του 2013. Και επίσης, ο πλέον σύγχρονος μεταξύ των αρμενίων καλλιτεχνών για παράδειγμα ο Τζον Αλτούν, ο οποίος γεννήθηκε το 1925 στο Λος Άντζελες και πέθανε το 1969. Σύγχρονη Γλυπτική Ο Κολομβιανός Φερνάντο Μποτέρο, οι Βρετανοί Λιν Τσάντγουϊκ και Μπάρυ Φλάναγκαν, το ζεύγος των Γάλλων Φρανσουά & Ξαβιέ Λαλάν και ο Ισπανός Τζιμ Πλένσα συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγάλων αντιπροσώπων της σύγχρονης γλυπτικής, έργα των οποίων εκτίθενται στη μόνιμη έκθεση μέσα στον κήπο Ταμανιάν ο οποίος προηγείται του Κασκάντ καθώς επίσης και στη βεράντα του κτηρίου. Σήμερα, κοιτάζοντάς τα, κανείς δεν αντιδρά γελώντας. Οι τελευταίοι σαρκασμοί ή τα γέλια, παρατηρήθηκαν κατά την επανεγκατάσταση της «γυναίκας που καπνίζει» του Φερνάντο Μποτέρο, το 1987. Η εκπαίδευση στην τέχνη, και ειδικότερα στη σύγχρονη τέχνη, στον εκσυγχρονισμό και στην αποδοχή του διαφορετικού είναι επίσης -και ίσως πριν απ’ όλα- η συμβολή του Κ.Σ.Τ. στην Αρμενία. Περιοδικές Εκθέσεις Πρώτη περιοδική έκθεση του Κ.Σ.Τ. αποτέλεσε αυτή των έργων του Γκόρκι, η οποία ταυτόχρονα σηματοδότησε και τη λειτουργία του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης. Εκείνη την ημέρα, ένας εκ των ομιλητών της τελετής των εγκαινίων δήλωσε τα ακόλουθα: «Όπως βλέπετε, ο Αρσίλ Γκόρκι επιστρέφει στην πατρίδα». Την έκθεση των γλυπτών του Αγκόπ Αγκοπιάν (το 2011 και 2013), η οποία επέτρεψε στην γνωριμία με τα τελευταία επιτεύγματα του καλλιτέχνη, ξεκινώντας... από τα εργαλεία του. Σκάλα - Εργαστήρια - Αίθουσα Συναυλιών - Εκθετήριο Ο Καφεστζιάν αγαπούσε τα ασυνήθιστα πράγματα και το Κ.Τ.Κ. διαθέτει αρκετά: Η εσωτερική κυλιόμενη σκάλα, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους κουρασμένους και στους οκνηρούς να ανέβουν χωρίς κόπο τα 572 σκαλοπάτια του Κασκάντ και η οποία περιστοιχίζονται με εντυπωσιακά διακοσμητικά αντικείμενα του 10ου και του 11ου αιώνα ούτως ώστε να μετατρέπουν την ανάβαση σε μια αυθεντική επίσκεψη σε έκθεση που οδηγεί σε μια αίθουσα διακοσμημένη με πέτρες Swarowsky. Ένας ζωντανός τόπος Σήμερα, το Κασκάντ είναι το σημείο αναφοράς της πρωτεύουσας Ερεβάν την εκσυγχρονίζει και την ολοκληρώνει. Το Κ.Σ.Τ. το οποίο απαρτίζεται από πολλά διαφορετικά μουσεία συγκεντρωμένα σε ένα και έχει μια σταθερή ροή πολιτιστικών δράσεων είναι ένα ζωντανό μέρος όπου πραγματοποιούνται όλες οι εορταστικές εκδηλώσεις της πόλεως. |